طراحی ساختمان, مقاله

ساخت پارکینگ

ساخت پارکینگ

ساخت پاركينگ مورد نياز مطابق استفاده‌هاي كاربريهاي شهري برابر ضوابط و مقررات مصوب تامين شده باشد. صدور پروانه و هرگونه گواهي عدم خلاف يا پايانكار ساختمان مربوط به آن، منوط به تامين پاركينگهاي مورد نياز در همان ساختمان. يا درصورت احراز و تاييد عدم امكان تامين پاركينگ در ساختمان(قطعه) مربوطه. در پاركينگهاي داراي اسناد  حقوقي در شعاع حداكثر 250 متر از ساختمان، برابر شرايط زير بلامانع است.

اصول ساخت پارکینگ

دركليه مواردي كه پاركينگ هر واحد ساختمانی (مسكوني و يا غيرمسكوني)، خارج از آن و در پاركينگ هاي اختصاصي داراي اسناد رسمي،تامين ميشود، ذكر شماره و نام پاركينگ و حدود اربعه آن درصورت مجلس تفكيكي و اسناد ثبتي واحد مذكور الزامي است.

احداث پارکینگ طبقاتی

– به منظور تشویق و ترغیب به احداث و تامین سطوح پارکینگ در محدوده املاک و اراضی که عملاً امکان تامین آنها وجود نداشته است. به ویژه در بافت های فرسوده شهر و ریزدانه (در کلیه پهنه ها به استثنای بافت های میراثی و تاریخی ( احداث پارکینگ های اختصاصی محلی با شرایط ذیل مجاز می باشد :

  1. داشتن دسترسی مستقیم به گذری با حداقل عرض 12 متر (به استثنای شبکه های دسترسی بزرگراهی و آزاد راه ها) برخورداری از توجیهات فنی
  2. ترافیکی لازم نظیر دسترسی اختصاصی به محل پارک اتومبیل ، عدم مزاحمت برای املاک مجاور یا انسداد شبکه های دسترسی منتهی به مورد درخواست و یا ایجاد اختلال و تاخیر برای دیگر وسایل نقلیه در حال حرکت در گذر مربوطه . رعایت کلیه نکات ایمنی و اصول طراحی هندسی

طراحی پارکینگ

3-حداقل فاصله ایمن از محل پمپ های بنزین ، گاز و مراکز تقلیل فشار گاز 50 متر و حداقل فاصله ایمن از تقاطع های شریانی 50 متر و برای تقاطع با شبکه های دسترسی بیش از شریانی 150 متر ، همچنین اتخاذ کلیه تدابیر لازم به منظور کاهش سرعت جهت ورود به پارکینگ.

ضوابط کاری پارکینک

4- برخورداری از کلیه ویژگی های فنی – استاندارد (شامل : ورودی ها ، خروجی ها ، شعاع گردش ها ، رامپ ها ، ابعاد و چگونگی پارک اتومبیل ها و…

5-حداقل اندازه قطعه 300 متر مربع ضمن تامین حداقل 40(چهل) واحد پارکینگ .

6-عدم محدودیت در سطح اشغال .

7- زیرزمین ها صرفاً به منظور احداث پارکینگ و مشاعات .

8-بلامانع بودن استقرار و احداث خدمات پشتیبان سکونت در طبقه همکف .

9-احداث حداقل 4 (چهار)  طبقه بر روی همکف ، صرفا” به منظور احداث پارکینگ و مشاعات .

10-صدور هر گونه پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده و ریزدانه ، منوط به ارائه پیشنهاد تامین پارکینگ در شعاع 250 متری مورد تقاضا بلامانع بوده ولیکن صدور گواهی پایان کار ساختمانی اینگونه از املاک صرفا” با ارائه اسناد پارکینگ اختصاصی مربوطه در چارچوب تسهیلات اجرایی این مصوبه و سایر پارکینگ های خصوصی الزامی است

 

ضوابط احداث پارکینگ

 

قوانین ساخت پارکینگ

11-سایر راهکارها و دستورالعمل های تکمیلی مربوطه توسط حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبريز تعیین می گردد .

 

بیشتر بخوانید: سبک سازی در ساختمان

در طراحي رمپها حداقل مسير چرخشي مناسب و كافي براي وسيله نقليه سواري در زواياي مختلف به شرح زير خواهد بود:

  1. چيدمان پاركينگ در فضاهاي مربوطه بايد به گونه اي باشد كه امكان تردد و استفاده از آسانسور توسط ناتوانان جسمي و حركتي، مطابق مقررات ملي ساختمان و رعايت مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ، به سهولت انجام پذيرد.

2-در كليه كاربريها، تامين 5 درصد از كل ظرفيت پاركينگ به منظور استفاده معلولين، ضمن رعايت مفاد مصوبه (ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي عبور و مرور معلولين) 68/3/8 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، الزامي است.

3- سطح اشغال زيرزمين قطعات واقع در پهنه هاي فعاليت و مختلط(صرفا به منظور تامين پاركينگ) براي زيرزمين اول حداكثر 80 درصد و در زيرزمين دوم به بعد بدون قطع درخت، تا 100 درصد مساحت قطعه، مجاز است.

 

احداث پارکینگ چند طبقه

 

ساخت پارکینگ ماشین سنگین
  • احداث پاركينگ عمومي در سطح زيرين خيابانهاي احداث شده و يا در دست احداث بر اساس طرح هاي مصوب كميسيون ماده 5 بلامانع است.
  • – احداث درب پاركينگ در پخ گذر ممنوع است.
  • – هنگامي كه طبقات ديگر ساختمان به وسيله پله ها از پاركينگ خودروها قابل دسترسي باشد. بايد بين فضاي پلكان و پاركينگ يك در جداكننده يا فضاي رابط محصور در نظر گرفته شود.-احداث پاركينگ عمومي در سطح زيرين خيابانهاي احداث شده. و يا در دست احداث بر اساس طرح هاي مصوب كميسيون ماده 5 بلامانع است.

 

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *