بازسازی ساختمان, مقاله

قرنیز در ساختمان

قرنیز در ساختمان

قرنیز در ساختمان

قرنیز در ساختمان، در قدیم استفاده از قرنیز در طراحی داخلی ساختمان‌ها بسیار کاربرد داشته است و استادان معمار از انواع آن در داخل فضاها و اتاق‌های ساختمان استفاده می‌کردند. گرچه نقش آن تنها در زیبایی خلاصه نمی‌شود. و کاربردهایی نیز در صنعت ساختمان دارد. انواع آن عبارتند از قرنیز سنگی، قرنیز ام دی اف، قرنیز چوب، قرنیزهای پی‌وی‌سی است. قرنیزها چه کاربردی در خانه دارند؟ انواع مختلف آن چیست؟ اشکال مختلف قرنیزها کدام است؟ در هنگام انتخاب قرنیزها به چه نکاتی باید دقت داشت. خرید کاغذ دیواری.

 

قیمت قرنیز

شاید در نگاه اول انتخاب میان انواع مختلف ازجمله قرنیز سنگی، قرنیز ام دی اف یا پی‌وی‌سی سخت به نظر برسد. اما نگران نباشید، راه‌های نیز برای انتخاب مناسب و به صرفه وجود دارد. در نگاه اول شاید جسمی اضافه در ساختمان به نظر برسد. اما وقتی با کاربردهایش آشنا شوید، نظرتان تغییر خواهد کرد. قرنیزهای جدیدی نیز با خاصیت آنتی باکتریال وارد بازار شده‌اند. که برای امنیت و راحتی خانواده‌ها طراحی‌شده‌اند. به‌منظور آشنایی با کاربرد قرنیزها در دکوراسیون داخلی خانه این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله به شما میگوئیم.

عکس قرنیز

قرنیز PVC


قرنیز چیست؟

در واقع نواری از جنس‌های مختلف در کناره دیوار و در قسمت انتهایی نزدیک کف‌پوش داخلی ساختمان‌ها یا اتاق است. قابی از جنس‌های مختلف است. که قسمت انتهایی دیوار را در بر می‌گیرد. درگذشته برای جلوگیری از ایجاد ضربه به دیوار و جلوگیری از رطوبت به قسمت‌های فوقانی آن استفاده می‌شد. به نوار پلاستیکی، چوبی، سنگی و…. که روی دیوار نصب می شود قرنیز می گویند.

قرنیز سرامیکی

 کاربرد قرنیز چیست؟

  • جلوگیری از آسیب دیدگی دیوار در برابر ضربات اجسام
  • قرنیز سنگی باعث جلوگیری از خیس شدن دیوار به هنگام شستشوی کف می‌شود.
  • نصب قرنیز برای کفپوش لمینت مانع از ایجاد فاصله و باد کردن کفپوش لمینت و پارکت می‌شود.

به دلیل نوع سازه‌هایی که در قدیم ساخته می‌شدند، ایجاد شوره و نم روی دیوار بسیار اتفاق می‌افتاد. به همین جهت با نصب قرنیزها به‌عنوان محافظ دیوار تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری می‌شود. امروزه انواع قرنیزها در طراحی داخلی خانه به زیبایی هرچه بیشتر آن‌ها می افزاید.

قرنیز چوبی

کاربرد قرنیز در خانه

قرنیزها در طراحی داخلی خانه علاوه بر زیبایی کاربردهایی  دیگری نیز دارند. همان‌طور که گفته شد. یکی از کاربردهای قرنیزها برای جلوگیری از انتشار نم و رطوبت روی دیوارهاست. علاوه بر آن از قرنیزها برای جلوگیری از ضربه به سطح دیوار نیز استفاده می‌شود. قرنیزها با حجمی که در پایین دیوار به میزان مشخص ایجاد می‌کند. در برابر لوازمی چون کمد و مبلمان از دیوارها محافظت و مانع ایجاد خراش و صدمه روی  دیوار می‌شوند.

امروزه از انواع قرنیزها استفاده‌های متنوعی می‌شود از آن جمله می‌توان به پوشاندن درز انبساط در کف‌پوش‌های لمینیت و پوشش روی سیم‌ها، کابل‌ها و لوله‌ها اشاره کرد. به دلیل احتمال انبساط کف‌پوش‌های لمینیت در کناره دیوار حدود یک سانتی‌متر فضای خالی را پرمی‌کنند. به همین جهت کاربرد قرنیزها برای پوشاندن این فضای خالی و زیبایی هر چه بیشتر خانه امری منطقی است. همچنین اکثر خانه‌ها خصوصاً در زمان بازسازی تغییراتی ازجمله اضافه کردن کلیدها و پریزها و لوله‌کشی دارند.

حتماً انواع داکت های پوشش کابل‌ها را خصوصاً در اماکن اداری مشاهده کرده‌اید. استفاده از داکت­های این‌چنینی شاید برای اماکن اداری مناسب باشند اما در فضای خانه کمی زمخت  و جالب به نظر نمی‌رسند. برای حل این مشکل می‌توانید از قرنیزهای با حجم مناسب و سبک روی کابل‌ها استفاده کنید. با این کار علاوه بر محافظت از سیم‌ها و جلوگیری از آسیب به آن‌ها به زیبایی خانه نیز کمک می‌شود.

قرنیز سفید

خرید قرنیز پلی استایرن قرنیز گرمایی قیمت قرنیز

انواع قرنیز

قرنیزها را با توجه به جنسی که از آن ساخته می‌شوند. تقسیم‌بندی می‌کنند. انواع قرنیز در حالت کلی به‌صورت زیر تعریف می‌شوند:

قرنیز سنگی

از انواع سنتی، قرنیز سنگی در ساختمان است. که عموماً از میان سنگ‌های تراورتن، مرمر، سنگ‌های مصنوعی و سرامیک انتخاب می‌شوند. قرنیز سنگی در ساختمان به دلیل بافت نامتقارن و طبیعی خود در میان طراحان داخلی طرفداران خاصی دارد. از رنگ‌های خنثی و سفید گرفته تا یشمی و زرد کهربایی هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. به طور کلی از این سنگ‌ها در قرنیزهای کف استفاده می‌شوند. و به صورت مستطیل هستند. این نوع قرنیز با برش دادن سرامیک ساخته می‌شود.

قیمت بالا و طرح‌های کم قرنیز سرامیک باعث می شود کمتر کسی از آن استفاده کند. لازم به ذکر است که به دلیل خاصیت توپر بودن قرنیز سنگی، برای پوشش کابل‌ها مناسب نیستند. همچنین بهتر است که با توجه به رنگ دیوارها و کف از انواع قرنیز سنگی بهره ببرید. قرنیز سنگی همچنین بسیار سخت از سازه جدا می‌شود. و به‌راحتی قابل‌انتقال به جای دیگری نیست. البته برای این کار باید از متخصصان و استادان این کارکمک بگیرید. انواع قرنیز سنگی با تراش‌های زیبا و لوکس در بازار موجود است.

 

نصب قرنیز سنگی قیمت قرنیز سنگی قرنیز سنگی

قرنیز ام دی اف

قرنیز ام دی اف از جنس پلاستیک و موادی مثل کامپوزیت و پلی‌استر است. روکش این نوع  قرنیزها از جنس پی‌وی‌سی بوده تا در مقابل خط و خش مقاوم شوند. قرنیز ام دی اف را عموماً در ارتفاع‌های ۷ تا ۱۵ سانتیمتری به ‌صورت آماده از بازار می‌توان تهیه کرد. قطر قرنیز ام دی اف ۸ و ۱۶ میلی‌متر است. و هرکدام با توجه به ابعاد خود کاربردهای متفاوتی دارند.

به‌عنوان مثال از قرنیز ام دی اف با قطر ۸ میلی‌متری برای خانه‌هایی با کف پوش سنگ و یا سرامیک مناسب هستند. برای خانه‌های با کف‌پوش لمینیت و یا پارکت بهتر است. که از نوع قرنیز ام دی اف با قطر ۱۶ میلی‌متری استفاده کرد. تمیز کردن و نگه‌داری از قرنیز ام دی اف به دلیل روکش پی‌وی‌سی که دارد بسیار راحت است. و گرد و خاک کمتری را به خود جذب می‌کند.

قرنیز MDF فروش قرنیز نصب قرنیز قرنیز ام دی اف

قرنیز چوب

استفاده از قرنیز چوب به قدمت کاربرد قرنیزهای سنگی می‌رسد. قطعه‌هایی از قرنیز چوب خام یا رنگ‌شده را در طراحی‌های ویلاهای مدرن در سراسر دنیا می‌توان دید. امروزه از قرنیز چوب در خانه‌های ویلایی و یا حتی مدرن به‌صورت خام در دکوراسیون‌های گرم و با کف‌پوش‌های چوبی استفاده می‌شود. قرنیز چوبی در ساختمان از چسباندن قطعات چوب در کنار همدیگه و نصب آن با چسب سیلیکون ساخته می شود. تنها مزیت قرنیز چوبی زیبایی و طرح های برجسته و تراشیده شده روی چوب است. معایب قرنیز چوبی شامل موارد زیر است:

  • گران قیمت بودن
  • ماندگاری کم
  • حساسیت نسبت به رطوبت
  • برای ساخت قرنیز پهن (۲۰ سانت و به بالا) چندین قطعه چوب با چسب به یکدیگر متصل می‌شوند، در نتیجه استحکام به شدت کاهش می‌یابد.
  • وجود ترک و شکافهای طبیعی چوب و لانه گذاری بسیاری از حشرات
  • آسیب به محیط زیست

قرنیز سلطنتی قرنیز لوکس سفید انواع رنگ قرنیز

انواع رنگ قرنیز قرنیز گردویی

کنده‌کاری‌ها و قسمت برجسته طرح‌های زیبایی را برای قرنیز چوب ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که از انواع قرنیز چوب طرح دار در کناره‌های سقف سالن‌های پذیرایی نیز استفاده می‌شود.بیشتر بخوانید: دکوراسیون داخلی لوکس و لاکچری

قرنیزهای پی‌وی‌سی

این نوع قرنیز به دلیل قیمت مناسب و انعطاف‌پذیر بودن آن بیشتر در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرنیزهای PVC در واقع از چندلایه پلاستیک فشرده ساخته می‌شود. از دیگر دلایل محبوب بودن قرنیزهای پی‌وی‌سی را می‌توان سبک و قابل شستشو بودن نیز دانست. از انواع قرنیزهای پی‌وی‌سی می‌توان به قرنیزهای پلی استایرن اشاره کرد. پلی استایرن­‌ها خاصیت آنتی باکتریال، ضد رطوبت و ضد قارچ دارند که برای خانه‌های مسکونی امنیت بالایی را به همراه دارند. قرنیزهای پی‌وی‌سی ازنظر نصب و کار کردن راحت و مناسب ترن.

قرنیز لوکس انواع قرنیز نصب قرنیز پی وی سی قرنیز طرح دار

اشکال مختلف

قرنیزها در ساختمان با توجه به جنس خود دارای اشکال متفاوتی هستند. ابعاد قرنیزها نیز در شکل ظاهری آن‌ها بسیار تأثیرگذار است، قرنیزها در حالت کلی از ارتفاع هفت تا بیست سانتیمتر هستند. شکل‌های ظاهری قرنیزها عموماً به‌صورت مستطیل ساده است. اما اخیراً قرنیزهای دارای شیار یا انحناهای خاص به بازار معرفی‌شده است. در قرنیزهای سرامیکی که بیشتر در آشپزخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. انواع طرح دار و حتی گل‌دار آن را نیز می‌توان مشاهده کرد.

فروش قرنیز پی وی سی قرنیز و لمینت قرنیز و پارکت قرنیز در ساختمان

از قرنیزهای توخالی بیشتر برای پوشش لوله‌ها یا کابل‌های به کار رفته در ساختمان استفاده می‌شود. قرنیز سنگی که با سنگ خام و طبیعی ساخته می‌شوند به‌جز شیارهایی که می‌توان با سنگ فرز روی آن حکاکی کرد شکل دیگری نمی‌توان روی آن طراحی کرد. یا اگر امکانش باشد چون به‌صورت طراحی‌های ظریف با دستگاه‌های خاص انجام می‌شود. روی قیمت آن بسیار تأثیر گذاشته و از حد معمول گرانتر می‌شود.

قرنیز چوب به دلیل خاصیت چوب طرح‌های متفاوتی را به‌صورت کنده‌کاری و نقش برجسته می‌توانند به خود بگیرند. گرچه کاربرد این نوع از قرنیزها به دلیل قیمت بالایی که دارند در خانه‌های مسکونی بسیار کم است اما برای خانه‌های لوکس و گران‌قیمت انتخاب مناسبی هستند. خرید انواع پارکت و لمینت

تمیز کردن قرنیز زیبایی قرنیز قرنیز چسبی قرنیز در ساختمان

نکات مهم در انتخاب قرنیز

بهتر است قبل از خرید قرنیزها نقش آن را در خانه خود شناسایی کنید و قرنیز مناسب با کاربرد صحیح را انتخاب کنید. درصورتی‌که کف‌پوش خانه شما پارک یا لمینیت است بهتر است رنگ قرنیزهای خود راکمی تیره‌تر انتخاب کنید تا جلوه سطح بیشتر مشخص شود. همچنین در تعیین رنگ قرنیزها می‌توانید با استفاده از رنگ درب ورودی، دیوارها و تناسب آن‌ها اقدام به خرید انواع قرنیز کنید.

قرنیزهای سفید ساده با اکثر تم‌های دکوراسیون جور هستند و آن‌ها را می‌توان خصوصاً با دیوارهای رنگ کرده انتحاب کرد. در خرید قرنیزها حتماً به ضدضربه بودن، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت به گرما و سرما و نصب راحت آن دقت کنید. انتخاب قرنیز سنگی در ساختمانهایی که جنس کف‌پوش از سنگ است همخوانی بیشتری با فضا خواهد داشت. قرنیزهای سنگی و سرامیکی قدیمی خود را می‌توانید با استفاده از چسب و روکش‌های چوبی به شکل مدرن و امروزی بازسازی کنید.

قرنیزهای با ارتفاع بیشتر (۹ سانتی‌متر و بالاتر) مناسب فضاهای وسیع و سالن‌های بزرگ هستند. از انواع قرنیزها با ارتفاع کمتر بهتر است که در فضاهای کوچک مانند اتاق‌خواب‌ها و یا ناهارخوری و … استفاده کرد. امیدواریم در این مقاله هر آنچه را که شما مد نظرتان هست و همچنین جواب سوالات شمارا دراین مطلب گنجانده باشیم. شما با نظرات و پیشنهادات خود ما را  همراهی بفرمایید. با تشکر دفتر دکوراسیون داخلی دکورات (کاشان)

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *