مقاله

انواع روش های زیر سازی کاغذ دیواری

کاغذ دیواری منظره

روش های زیر سازی کاغذ دیواری

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پروسه نصب کاغذ دیواری کار راحت و قابل انجام، توسط هر شخصی می باشد. در صورتی که در مورد هر نوع خرید کاغذ دیواری غلظت چسب، مقدار چسب، زمان ماندن کاغذ دیواری در چسب، و مهمتر از همه عملیات زیرسازی دیوار متفاوت است. در بازار کاغذ دیواری ایرانی قابل شستشو، کاغذ دیواری ایرانی غیر قابل شستشو، کاغذ دیواری خارجی قابل شستشو، کاغذ دیواری نانوون و… وجود دارد که انجام مراحل نصب برای هرکدام متفاوت است. حتی برای نصب کاغذ دیواری های نانوون (به علت نازکی کاغذ دیواری و جنس خاص آن) باید با روش خاصی آن را نصب نمود تا شاهد پارگی و عدم نصب صحیح کاغذ دیواری نباشیم.

انواع روش های زیر سازی کاغذ دیواری

در زیر روش های آماده سازی دیوار، قبل از نصب کاغذ دیواری،  بیان شده که توسط افراد مختلف انجام می شود. هیچ کدام از این روش ها را نمی توان برتر از دیگری یافت. با توجه به تجربه هر نصاب، نتیجه رضایت‌بخش کار مهم است.

در مرحله اول دیوار باید به صورت کامل صاف و یکدست درآید که معمولا این عملیات را بتونه کاری می نامند. با استفاده از بتونه کاری و سنباده کاری کلیه پستی و بلندی‌های دیوار باید هموار شود و کار به صورت یکدست درآید. البته نوع بتونه مصرفی (بتونه کناف  بتونه همه کاره، بتونه روغنی و…) در هر دیوار متفاوت است. که موضوع این مقاله نیست سپس عملیات زیرسازی کاغذ دیواری انجام می گردد. در نظر داشته باشید که موج دیوار به هیچ عنوان توسط بتونه برطرف نمی‌شود. اگر دیوار موج نزدیک به هم داشته باشد شاید در اثر ماستیک کردن با کاردک های بزرگ بتوان موج آن را گرفت، در غیر این صورت آستر کاری مجدد دیوار با گچ لازم میشود.

روش های مختلف برای آماده سازی دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری

  • پرایمر: معمولا به صورت استاندارد باید کلیه سطح دیوار با پرایمر کاغذ دیواری پوشیده شود. ولی معمولا این پرایمر مخصوص، در اکثر نقاط ایران وجود ندارد و یا با قیمت های بالای ارائه می شود. پس نصابان از این روش صرف نظر کرد و از روش های دیگر استفاده می‌کنند. در هنگام نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک و روغنی این روش، بسیار موثر است.

بسیاری از نصابان به صورت دستی با ترکیب دو یا چند ماده به صورت تجربی پرایمری را آماده می‌کنند که باعث نصب با کیفیت کاغذ دیواری می‌شود. (به عنوان مثال ترکیب چسب چوب، چسب کاغذ دیواری، پرایمر حلال آب و…)

زیرسازی دیوار گچی برای کاغذ دیواری

  • چسب چوب: در این روش نصب، قبل از نصب کاغذ دیواری کلیه سطح دیوار را به وسیله غلتک یا قلم مو با چسب چوبی که با آب رقیق شده می‌پوشاند. غلظت چسب چوب باید به صورتی باشد که محلول آماده شده شبیه دوغ باشد.  پس از زدن آن روی دیوار، چسب چوب روی کار پیدا نباشد.

این کار باعث می‌شود که چسبندگی سطح دیوار بسیار بالا برود. در صورتی که چسب کاغذ دیواری در هنگام نصب غلظت مناسب نداشته باشد به چسباندن کاغذ دیواری کمک کند. در ضمن این کار باعث می شود از خشکی دیوار یا به اصطلاح عطش دیوار نیز کم شود.

نصاب در هنگام نصب بتواند قبل از خشک شدن چسبی که به پشت کاغذ دیواری زده آن را تنظیم نماید. در هنگام نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک و روغنی این روش بسیار کارآمد است و باعث چسبیدن کاغذ روی دیوار میشود. عده ای معتقدند این کار باعث ایجاد لایه ای بین دیوار و کاغذ شد و در اثر مرور زمان زیاد، کاغذ دیواری از روی دیوار جدا میشود.

بیشتر بخوانید : ویدیو روش نصب کاغذ دیواری

  • سریش: بعضی دیگر از افراد از روش بالا استفاده می‌کنند ولی برای چسبندگی بیشتر از سریش حل شد نیز در چسب چوب رقیق شده نیز استفاده می کنند.
  • البته چون سریش دانه های غیر قابل حل نیز دارد حتما پس از زدن چسب چوب و سریش به دیوار، دیوار مجددا باید به صورت کامل تمیز شود و دانه های غیر قابل حل از دیوار جدا شود. این کار را به وسیله کاردک انجام می دهند و به این کار کاردک کشی دیوار می‌گویند.

پرایمر زیر سازی کاغذ دیواری

معمولاً زمانی که می خواهند کاغذ دیواری را روی کاشی نصب نمایند پس از بتونه کل دیوار حتما چسب چوب و یا چسب چوب مخلوط با سریش برای چسبندگی بهتر به دیوار می زنند. در مورد دیوارهایی که آغشته به  رنگ روغنی است نیز این روش بسیار پاسخ گوست و حتی می‌تواند کاغذ دیواری های سنگین و کلفت را نیز روی دیوار نگه دارد.

در مورد سنگ و ام دی اف (MDF) نیز باید بدانیم که معمولا هیچ نوع کاغذی روی آن نصب نمی‌شود و دوام بالایی ندارد. پس بهتر است از کاغذ دیواری های خود چسب استفاده کنیم.

چسب کاغذ دیواری: عده دیگر معتقدند که چسب مخصوص کاغذ دیواری تمام مواد لازم برای چسباندن کاغذ دیواری را دارد و نیاز به هیچ ماده دیگر نیست.

استدلال این عده این است که کارخانه تولید کننده چسب، هیچ ماده دیگری را برای این کار لازم نمی بیند. وگرنه آن را با چسب کاغذ دیواری مخلوط می‌نمود. برای از بین بردن خشکی دیوارهای گچی این افراد، از چسب کاغذ دیواری رقیق شده استفاده می کند سپس آن را به صورت یک دست روی دیوار میزنند. (به وسیله غلتک یا قلم مو)

البته در این روش هر قسمت از  کاغذ دیواری که آغشته به چسب کاغذ دیواری نشود (در اثر خطای انسانی) فورا از دیوار جدا شده و نصاب پس از نصب، باید حتما کاغذ دیواری نصب شد را مجددا بازدید و ترمیم نماید.

بیشتر بخوانید: روش نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک

البته عده ای از نصابان دیگر برای جلوگیری از مشکل گفته شد در بالا، مقداری چسب چوب در چسب کاغذ دیواری استفاده  و حل می‌کنند. مشکل این روش در مورد کاغذ دیواری های تیره است. چون سفیدی چسب چوب از بین درز‌ها روی کاغذ دیواری می آید و رنگ آنها را کدر می نماید. البته چسب چوب خشک شد توسط دستمال مرطوب معمولا پاک می‌شود ولی سایه چسب چوب روی کاغذ دیواری های تیره باقی میماند.

در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب هر کدام از روش های بالا، باید کل دیوار کاملا با محلول انتخابی شما پوشید شود. برای همین منظور سعی کنید حداقل محلول را دو مرتبه به کل دیوار بزنید و کاملا دیوار را پر کنید.

زیرسازی کاغذ دیواری رنگ پلاستیک

در مجموع باید بیان کرد که در مورد تخصص های انسانی هر کس روش خود را دارد. البته این روشها مخلوطی از یادگیری روشهای استاندارد و تجربه‌های چندین ساله است. پیشنهاد ما به شما این است حتما قبل از انجام کار توسط یک نصاب، کارهای نصب شده قبلی او را ببینید. بر اساس نتیجه کار تصمیم گیری نمایید. دخالت در مراحل کار شاید عاقلانه نباشد و به کیفیت کار لطمه بزند.

هر سوال یا ابهامی که در این مورد داشته اید را می توانید از طریق فرم زیر دیدگاهتان را در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم. در ضمن برای بهرمندی از مشاوره با کارشناسان ما میتوانید از طرق منو سایت، قسمت “سوالی دارید” اقدام نمایید.

شرکت دکورات با بهرمندی از بهترین امکانات، به روزترین و با کیفیت ترین کاغذ دیواری های موجود در بازار را انتخاب و با قیمتی متناسب در اختیار شما عزیزان قرار میدهد که شما میتوانید از لذت خریدی با کیفیت، با قیمت متناسب و عالی بهرمند شوید.

3.4/5 - (7 امتیاز)

4 دیدگاه در “انواع روش های زیر سازی کاغذ دیواری

  1. عطیه گفت:

    باسلام، مطلب‌ جامع و مفیدی بود، لذت بردم

    1. سلام و ادب
      از نظر ارزشمند شما سپاسگذارم

  2. احمد گفت:

    بسیار مفید و ارزنده بود ,, با سپاس

    1. سلام و ادب
      از نظر سازنده شما متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *