مقاله

عایق صوتی ساختمان

عایق صوتی

اعایق صوتی

عایق صوتی ساختمان، در قسمت اول مقاله عایق صوتی در ساختمان با ضرورت استفاده از عایق های صوتی اشنا شدید و همچنی انواع عایق های صوتی را به اختصار به شما معرفی نمودیم حال پیشنهاد میکنیم ادامه بحث عایق های صوتی را در ادامه مطالعه بفرمایید. خرید کاغذ دیواری.

انواع عایق صوتی و اکوستیک در ساختمان

مهم ترین نکته در انتخاب یک عایق صوتی، جنس آن می باشد. همانطور که در بالا بیان کردیم، عایق ها از جنس های مختلفی ساخته شده اند و انواع گوناگونی دارند. برخی از آن ها دارای ساختار سلولی باز و برخی دیگر دارای ساختار سلولی بسته می باشند.

به منظور عایق کاری صوتی، شما باید از انواع جنس هایی که ساختار بسته ای دارند استفاده نمایید، زیرا این عایق ها از ورود و خروج صدا به داخل ساختمان بهتر جلوگیری می کنند. از نوع سلول باز عایق های صدا بیشتر در استودیوها به منظور بهره وری از آگوستیک بهتر در محیط استفاده می گردد.

انواع عایق صدا براساس محل مورد استفاده

عایق صوتی دیوار

استفاده از عایق صوتی به منظور ایزوله کردن دیوارهای ساختمان ها نه تنها سبب ایجاد محیطی آرام در برابر خیابان های شلوغ و همسایه های پر سر و صدا می گردد، بلکه سیستمی بسیار حرفه ای برای عایق کردن استودیوها و اتاق های ضبط صدا نیز محسوب می شود.

این صداگیرهای دیوار هم در برابر صداهای موجود در فضا و هم در برابر صداهای ناشی از ضربات مکانیکی مانند اسباب کشی ها مقاوم هستند. یکی از متریال هایی که در این نوع سیستم مورد استفاده قرار می گیرد، پشم سنگ می باشد که در حال حاضر از بهترین عایق های صداگیر محسوب می شود.

عایق صوتی دیوار مشترک روکار

عایق های جاذب صدا به صورت روکار به دیوار نصب می شوند. از بهترین عایق های صوتی دیوار مشترک روکار می توان عایق های تخته ای را نام برد. مهم ترین ویژگی عایق روکار دیوار مشترک این است که اگر در خانه خود فضای کافی برای ساخت یک اتاق ندارید، با استفاده از عایق صداگیر دیوار مشترک می توانید به راحتی یک دیوار بسازید و اتاقی ضد صدا را بوجود آورید.

این عایق تنها سی میلی متر ضخامت دارد و به صورت روکار قابل نصب می باشد. بهترین عایق ضد صدا عایقی است که سنگین بوده و جرم بالایی داشته باشد. برخلاف سایر عایق ها، عایق دیوار مشترک چهار لایه دارد و می تواند طیف  بسیاری از فرکانس ها را حذف کند.

لایه های این عایق در کنار یکدیگر لمینت شده اند. تخته های عایق دیوار مشترک در حدود سی و چهار کیلوگرم به وزن دیوار اصلی شما می افزایند و از عبور انرژی و ارتعاش های ناشی از صداها جلوگیری می کنند. پشم سنگ از بهترین عایق صوتی دیوار مشترک محسوب می شود.

عایق صوتی سقف

برای این که سقف شما به خوبی عایق شود باید از متریالی استفاده نمایید که چگالی بالایی داشته باشد و وزن سقف را افزایش ندهد. یک عایق صوتی مناسب سقف، عایقی است که انرژی صوتی و ارتعاشات را در سقف خانه بهبود می بخشد و از انتقال صدا از این طریق جلوگیری بعمل می آورد.

عایق صوتی کف

عایق صوتی کف دارای انواع مختلف و متریال های گوناگون می باشد که به صورت لایه ای یا ریزشی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث عدم انتقال صدا می شود. از عایق کاری صوتی برای کف آپارتمان ها، سطوح بیرونی یا سطوح داخلی ساختمان هایی که صدا را به میزان زیادی تولید می کنند یا انعکاس می دهند، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : روش نصب کاغذ دیواری

عایق صوتی کف روکار

با استفاده از عایق صوتی در کف ساختمان می توان به محیطی آرامش بخش دست یافت. عایق های کف دو نوع دارند که دارای طراحی یا اجرای متفاوت می باشند، روکار یا توکار.

روش توکار برای فضاهایی مناسب است که در حال ساخت می باشند، زیرا برای کف های ساخته شد، تخریب و شکافتن کفپوش زمان و هزینه های زیادی را در بر می گیرد.

عایق های کف روکار معمولا از مقاومت بالایی برخوردار می باشند و شامل پشم شیشه، پشم سنگ، پلی یورتان، پلی استایرن، تایل های استفاده شد از فیبرهای معدنی و بتن لیکا می باشند.

عایق الاستومری

یکی دیگر از انواع عایق های صوتی، عایق الاستومری یا الاستومریک می باشد که در برابر آلودگی، رطوبت، بخار آب و سر و صدا از مقاومت خوبی برخوردار است. عایق های الاستومری وزن بسیار سبکی دارند و به دلیل انعطاف پذیری بالا برای عایق کاری انواع تاسیسات ساختمانی، کانال های هوا، لوله های بزرگ، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید : روش نصب کاغذ دیواری روی رنگ پلاستیک

یونولیت

یونولیت های ورقه‌ایی یا مکعبی شکل دارای چگالی بالایی هستند و به عنوان عایق در مکان های پر سر و صدا مانند موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند. اصولا این نوع عایق ها در مرحله سفت کاری ساختمان نصب می شوند و به خوبی صدا را جذب می کنند. آن ها از جنس پلی استایرن بوده و فضایی آرام برای ساکنین فراهم می کنند.

این عایق هم برای سقف و هم دیوار قابل استفاده است و از گزینه های کم هزینه برای جلوگیری از انتقال صوت به شمار می آید. قیمت یونولیت سقفی در مقایسه با سایر عایق ها ارزان تر می باشد، از این رو در ساخت و سازهای اخیر به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. جهت خرید یونولیت می توانید به تولید کنندگان این عایق مراجعه نمائید.

یونولیت سقفی را به راحتی می توان استفاده کرد، زیرا وزن آن سبک بوده و حمل و نقل آن به آسانی صورت می گیرد. پلی استایرن دارای ساختار سلولی کوچک و جدا از هم است، از این رو به میزان قابل توجه سر و صدا را جذب می نماید. می توان گفت مقدار جذب صوت آن همانند چوب و گچ است.

وزن سبک آن مقاومت ساختمان را در برابر زلزله بالا می برد و ایمنی آن را تقویت می کند. علاوه بر مزایای ذکر شد، انواع یونولیت نقش عایق صوتی، رطوبتی و حرارتی را ایفا می کنند. هر چه تراکم آن ها بالا باشد، مسلماً صدا را بیشتر و حتی به میزان صد درصد جذب می نمایند.

عایق آگوستیک فوم شانه تخم مرغی

فوم های شانه تخم مرغی نوعی فوم اسفنجی هستند که اغلب برای عایق کاری سقف، دیوارها و پشت درب استودیوها، کارخانجات صنعتی، سینماها، آمفی تئاترها و مکان های ضبط صدا استفاده می شوند. این فوم ها می توانند طیف وسیعی از صدا با فرکانس بالا را جذب کنند و از بازگشت آن جلوگیری نمایند.

نمای ظاهری این فوم ها به نحوی است که عملکرد آنها را در برابر جذب صوت بالا می برد. نصب آسان، وزن سبک، قیمت مناسب، زیبایی ایده آل، کارایی بالا و جذب صوت از جمله ویژگی های بارز این محصول است. که آن را به گزینه ای مناسب و مقرون بصرفه برای مصرف کنندگان تبدیل شد است.

ساختار شش وجهی این عایق کارایی آن را بالا برده و منجر به کاهش صوت می گردد. همچنین ساختار سلولی آن به صورت بسته است، از این رو علاوه بر عایق آگوستیک، نقش عایق حرارتی را نیز ایفا می کند. اینجا فوم مجهز به چسب است و برای اتصال به مکان مورد نظر نیازی به چسب ندارد، زیرا وقتی راجع به عایق صوتی ارزان بحث می شود، شانه ی تخم مرغی از معروف ترین راه حل هاست. ممکن است فکر کنید چون شانه ی تخم مرغی سبک، و دارای حجم فیزیکی کمی است، نمی تواند جلوی عبور صدا را بگیرد.

کاهش اکو

اما خوشبختانه شما می توانید برای کاهش اکو از آن استفاده کنید. و دلیل آن در ساختار شانه تخم مرغی پنهان است. برای مثال وقتی امواج صوت به سطوح صافی مثل دیوارها و پنجره‌ها برخورد می کنند، به جایی که از آن آمده‌اند بر می گردند. این روند مداوم منجر به اکو داخل اتاق می شود.

از این محصول برای انواع سطوح گچی، شیشه ای، چوبی و فلزی قابل استفاده است.

حالا اگر شما شانه تخم مرغی ها را در مکان های حساسی قرار دهید، ساختار آنها این امواج صوت را حفظ کرد و به گرما تبدیل می کند. و به از بین بردن اکو کمک کند. همچنین فضاهای خالی داخل شانه تخم مرغی مثل عایق عمل می کنند.

با استفاده از وسایل ساده، سدی در برابر صداهای مزاحم ایجاد نمایید. همچنین راهکارهایی که در پایین ارائه شده نمی تواند به طور کامل و اصولی عایق صدا باشد، اما تا حدودی در کاهش صوت موثر است.

استفاده از شانه تخم مرغی نیز می تواند ایده‌ای موثر در کاهش صدا باشد. شانه تخم مرغی به دلیل بافت و نوع حجمی که دارد، می تواند صدا را به خود جذب نماید.

همه عایق های صداگیر، رطوبت را از خود عبور نمی دهند. و می توانید از آن ها به راحتی در محیط های نم دار و مرطوب استفاده نمایید. بسیار خوشحال میشویم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *