مقاله, نقاشی ساختمان

رنگ در ساختمان

رنگ در ساختمان

 رنگ در ساختمان

رنگ آمیزی ساختمان از موادی است که تأثیر مستقیم و با اهمیتی روی دکوراسیون داخلی ساختمان شما دارد. استفاده از رنگ‌ مناسب در محیط خونتون می‌تونه تأثیر مستقیم بر احساسات و روانتون بزاره. بنابراین خیلی از افراد ترجیح می‌دن به دنبال رنگ  مناسبی برای رنگ‌آمیزی خونه باشند. خب در قدم اول با انتخاب رنگ مواجه می‌شوید. البته استفاده از نظر صاحب‌نظران و متخصصین دکوراتور می‌تونه خیلی مفید باشه پس اگه شرایطش رو دارید این کارو بکنید. جدا از بحث انتخاب رنگ شما نیاز دارید درباره انواع رنگ بیشتر بدونید. خرید کاغذ دیواری.

انواع رنگ در ساختمان

 

چه رنگی انتخاب کنم؟

انتخاب رنگ یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست باید در نظر داشته باشید که رنگی رو انتخاب کنید. که علاوه بر عوض کردن حال و هوای خانه بتونه تأثیر خوبی هم روی شما داشت باشد رنگ آمیزی ساختمان.

ترکیب رنگ ساختمان

شاید براتون سؤال پیش بیاد که اصلاً انتخاب رنگ خوب برای اتاق‌ها به عوامل محیطی بستگی داره؟ پاسخ بله.

درواقع در انتخاب رنگ هر اتاق باید نور و میزان تابش آفتاب در آن اتاق را در نظر بگیری. علاوه بر این‌ها اندازه سقف اتاق هم مهمه. خوبه که یادتون باشه، سقف‌های بلند، رنگ و فضای اتاق را مطبوع‌تر و دل‌نشین‌تر می‌کنن. پس در انتخاب رنگ حسابی دقت به خرج بدید.

رنگ سقف در ساختمان

از کاتالوگ‌های رنگ استفاده کنید

کاتالوگ‌های رنگ یک ابزار خیلی مناسب برای انتخاب رنگ ساختمانه که می‌تونید از اون استفاده کنید. شاید وقتی برای اولین بار که انبوهی از رنگ‌ها رو ببینید نگران شد و یا بترسید؛ اما کاتالوگ‌ها می‌تونن در انتخاب مناسب به شما کمک کنند. از کاتالوگ‌های رنگ این‌طور میشه استفاده کرد که اول رنگ شاخص اتاق را پیدا و انتخاب می‌کنید و بعد روی کاتالوگ می‌زارید، در این حالت روشن‌ترین رنگ از رنگ شاخص را به‌عنوان رنگ زمینه و فضای موردنظر خودتون انتخاب ‌کنید.

کاتولوگ رنگ در ساختمان

انتخاب رنگ براق یا مات

بعد از انتخاب رنگ دلخواه، احتمالاً با چالش انتخاب نوع مات یا براق روبه‌رو میشو ید. خب باید بدونید که رنگ‌های درخشان و براق، فضای اتاق را دل‌چسب‌ می‌کنن، چون رنگ‌های براق قابل انعکاس‌اند و بر روی دیوار یک فضای شاد رو ایجاد می‌کنه. از طرف دیگه اگه دیوارهاتون لکه و یا ناهمواری زیادی داره و قصدی هم برای زیرسازی ندارید، بهتره از رنگ‌های کدر و مات استفاده کنید.

چون ناهمواری‌ها رو کمتر به چشم میاره. درواقع رنگ‌های مات، رنگ‌هایی غیر انعکاسی‌اند که می‌توانند نقص دیوار رو خیلی خوب پنهان کنند، البته این مسئله با جنس رنگ انتخابی هم گره‌خورده. البته در نظر داشته باشید که رنگهای مات لوکستر و طبیعی تر به نظر میایند. در ضمن میتوانید برای بعضی از قسمتها از رنگ نیم براق نیز استفاده نمایید.

این روزها طرح‌های جدید رنگ‌آمیزی ساختمان خیلی متنوع شده، درواقع دیگه ما تنها با رنگ‌های ساده روبه‌رو نیستیم بلکه انواع رنگ‌های طرح دار هم به‌عنوان گزینه‌های جدید پیش روی ماست. به همین خاطر می‌خوام شما را با انواع رنگ‌های ساختمانی جدید آشنا ‌کنم. تا بتونید از میان نمونه‌های مختلف، بهترین و زیباترین رنگ را با توجه به نیاز خودتون انتخاب کنید.

 

سطل رنگ

در بازار رنگ‌های ساختمانی، می‌تونید چند نوع رنگ، پلاستیک، روغنی، اکریلیک، رنگ نانو، مولتی کالر و حتی بلکا رو پیدا کنید. ولی چقدر درباره مزایا و معایب هرکدام از این رنگ‌ها اطلاع دارید؟

رنگ پلاستیک

این رنگ از قدیمی‎ترین رنگ‌های ساختمانی است. رنگ‌آمیزی با این رنگ، ساده است و خودتون هم می‎تونین این کار رو انجام بدهید. فقط اگه تصمیم به انجام این کار گرفتید، حواستون باشه که رنگ رو خیلی غلیظ و یا رقیق نسازید. چون اگه رنگ شما رقیق بشه باید چند بار بزنین (پوشش دهی ضعیف)، اگر هم غلیظ بشه روی سطح پخش نمی‌شه و حسابی مشکل پیدا می‌کنید.

از اونجایی که رنگ پلاستیک زود کثیف می‌شه برای سقف، داخل کمدها و انباری‎ها مناسبه؛ چون این‌جور محیط‌ها خیلی کمتر کثیف و یا لکه می‌شن. رنگ پلاستیک قابل شستشو نیست و معمولاً در جایی که نیاز به تمیزکاری نداره استفاده میشه؛ مثل سقف و داخل کمدها. انواع رنگ روغنی کاملا قابل شستشو است، خیالتون راحت. رنگ اکریلیک مزایای دو رنگ قبلی رو داره و رنگ آمیزی مولتی کالر هم در حقیقت پاشش همزمان دو یا چند رنگ است.

رنگ پلاستیک

مزیت‌های استفاده از رنگ پلاستیک

  • 1- این نوع رنگ بو نداره و خیلی زود خشک می‌شه.
  • 2- قیمت رنگ پلاستیک مناسب است.
  • 3- رنگ پلاستیک، یک رنگ پایه آب است و برای حل کردن نیازی به حلال‎های نفتی نداره.
  • 4- به دلیل مات بودن ایرادهای کارتان رو خوب می‎پوشونه.
  • 5- اجرای اون راحت و کم دردسر است و سرعت بالایی هم داره.
  • 6- نیازی به چند دست رنگ زدن نیست، چون پوشش دهی رنگ‌های پلاستیک قابل قبوله.

رنگ مولتی کالر

معایب رنگ پلاستیک

  • 1- عیب اصلی رنگ پلاستیک اینه که زود چرک می‌شه و قابل شستشو هم نیست.
  • 2- ماندگاری این رنگ پایین است و مقاومت کمی نسبت به نور خورشید داره.
  • 3- این رنگ بر روی سطوح آهنی و چوبی خیلی خوب نمی‌شینه.

رنگ ساختمان

استفاده از رنگ روغنی در ساختمان

همین رنگ یکی از رنگهای قدیمی است. رنگ روغنی قابل شستشو است؛ اما بدلیل بوی بسیار بد و مضر، دیگه تقریباً برای دیوارهای داخلی استفاده نمیشه. امروزه کاربرد رنگ روغنی بیشتر برای سطوح فلزی، چوبی و نیز خارج ساختمان می‎باشد.

این رنگ روغنی به سه دسته مات، براق و نیمه مات تقسیم می‌شه که هرکدوم کاربردهای خاص خودشون رو دارن. رنگ روغنی مات ایراد دیوارتون رو کمتر نشون میده. بجاش رنگ براق پوشش دهی بالاتری داره، بعلاوه اینکه راحت تر هم تمیز میشه. عمدتاً انتخاب کردن بین رنگ مات و براق، یک معضلی برای افراد هست که معمولاً با انتخاب گزینه نیمه مات، مساله حل میشود. رنگ روغنی واقعاً قابل شستشو است. راحت تمیز میشه و آب ضرری به اون نمی‌رسونه.

برای آشنایی با ترکیب و ساختن انواع رنگ ساختمانی اینجارا کیلیک نمایید.

پوشش دهی اون بالاست. این رنگ برای رنگ آمیزی چوب و فلز مناسبه.

رنگ روغنی ساختمان

معایب رنگ روغنی

بوی رنگ روغنی هم تند است و هم مضر؛ چرا که پایه این رنگ، یک حلال نفتی است به نام تینر. اجرای رنگ روغنی چند مرحله ای است و زمان‌بر. هیچکدام از سه رنگ دیگه این خصوصیت رو ندارن.

رنگ اکریلیک

این رنگ از رنگ‎های روغنی و پلاستیک جدیدتر است و مشتریان خاص خودش رو داره. مزیت این رنگ نسبت به پلاستیک اینه که قابل شستشو است. مزیت اون نسبت به روغنی هم اینه که، پایه  رنگ آکریلیک آب است پس اون بوی بد و مضر روغنی رو نداره و با محیط هم سازگار تره. به همین دلایل است که روز به روز بر محبوبیت رنگ اکریلیک افزوده میشه.

مزایای رنگ آکرولیک

  • 1- خشک شدن سریع رنگ اکریلیک.
  • 2- این رنگ قابل شستشو است.
  • 3- قیمتش به نسبت مزایایش واقعاً مناسبه.
  • 4- بوی این نوع رنگ خیلی کم است.
  • 5- پوشش دهی اون بالاست.
  • 6- بر روی کلیه سطوح اجرا میشه، از جمله چوب و فلز.
  • 7- این رنگ در برابر نور خورشید هم مقاوم است.

یکی از مزایای رنگ اکریلیک هم اینه که این رنگ، طرح‎دار برجسته است. به بیان بهتر، بافت این رنگ برجسته است. این رنگ بعد از استفاده مانند گچ میشود و بسیار زیباست. در ضمن میتوان با نوع غلطک انتخابی زبری سطح را کنترل نمود.

رنگ آکرولیک در ساختمان

معایب رنگ اکریلیک

  • به اندازه روغنی براق نیست و قابلیت شستشوی روغنی رو هم نداره.
  • البته مدل نیم براق نیز دارد.
  • نمیشه در اجرای اون از قلم مو استفاده کرد چراکه رد قلم مو  روی دیوارمی‎مانه. اجرای رنگ اکریلیک صرفاً با غلطک انجام میشه. این رنگ، پیستوله های خاصی میخواد؛ پس اجرای اون کار هر کسی نیست.
  • رنگ مولتی کالر حالت برجسته داره. یعنی حالا اگه به هر دلیلی، بعد یک مدت بخواین دیوار رو یک رنگ دیگه بزنین؛ باید کل اون رو بتونه کاری کنین!
  • این رنگ قابل لکه گیری نیست؛ یعنی اگه گوشه دیوار دچار زدگی بشه باید کل اونو مجدد رنگ آمیزی کنین!
  • رنگ مولتی کالر

رنگ مولتی کالر یک رنگ جدید است. این رنگ از یک رنگ پس زمینه، بعلاوه یکسری رشته های رنگی تشکیل میشه. تصویر فوق، تصور جدیدی از رنگ مولتی کالر به شما میده. جالبه که بدونین این رنگ رو فقط در یک مرحله روی دیوار اسپری می‎کنن، تازه بعد از چند ساعت خشک میشه! این رنگ قابلیت چسبندگی زیادی داره، یعنی روی کلیه سطوح قابل اجراست.

خاصیت منحصر به فرد رنگ مولتی کالر اینه که گرد و غبار و دود رو جذب نمی‎کنه؛ پس مناسب راه پله، پارکینگ و سایر مکان‎های عمومی است. این رنگ موج و خرابی زیر کار رو خیلی بهتر از سایر رنگها میپوشونه.

رنگ مولتی کالر

چرا از رنگ‌های روغنی نیمه مات و مات استفاده میکنن

به علت مات بودن نور را منعکس نمی‌کنه و ایرادات گچ کاری را بهتر از قبلی می‌پوشونه. دسته رنگ‌های نیمه براق خیلی ملایم و زیبا هستند. خیلی راحت تمیز می‌شن و می‌تونن یک انتخاب عالی برای فضاهای مختلف ازجمله آشپزخانه یا حال خصوصی باشن. اما باید بدونید نسبت به رنگ‌روغنی براق، پوشش دهی کمتر و بوی بیشتری داره؛ و اینکه مثل رنگ‌های براق صد در صد قابل ‌شست ‌و شو نیست و به ‌راحتی نمی‌شه لکه‌ها رو گرفت.

رنگ‌روغنی قابل شستشو است؛ اما به دلیل اینکه بویی داره که چندان به مذاق خیلی‌ها خوش نمیاد، تقریباً برای دیوارهای داخلی استفاده نمیشه. امروزه کاربرد رنگ‌روغنی بیشتر برای سطوح فلزی، چوبی و نیز خارج ساختمانه.

رنگ طلایی ساختمان

رنگ‌های نانو

رنگ نانو به‌صورت مایع در دسترسه و با هر وسیله‌ای از قلم‌مو گرفته تا غلطک قابل‌اجراست. معمولاً بدون حلال استفاده می‌شه اما گاهی از آب هم استفاده می‌کنن.

مزیت‌های استفاده از رنگ‌های نانو

در هر شرایط  از خودش مقاومت نشون می‌ده، یعنی به سرمای شدید و گرمای زیاد حساس نیست، بنابراین گزینه‌ی خوبی برای نمای بیرونی ساختمان شماست. روی هر سطحی قابل‌اجراست، مهم نیست سیمان باشه چوب باشه و یا هر چیز دیگه‌ای! رنگ نانو قابلیت مقاومت به قارچ و باکتری‌ها رو داره و خیلی خوب با آب و صابون شست‌وشو می‌شه.

برای آشنایی با روش بتونه و نقاشی کناف اینجا را کلیک نمایید.

این نوع رنگ خیلی خاصه. چون می‌شه به‌صورت بی‌رنگ (شفاف) متناسب با جنس سطحی که دارید از اون استفاده کنید. همچنین می‌تونید به رنگ‌های متنوعی تبدیل شود.اگر رنگ‌دانه‌های حلال در آب رو بهش اضافه کنید. و همچنین ضد اشعه UV خورشیده و همین مسئله این نوع رنگ رو در دسته رنگ‌هایی با مقاومت بالا قرار داده. رنگ نانویی به‌مرور عوض یا کدر نمی‌شه.

رنگ نانو

معایب رنگ نانو

  • 1- خیلی مقرون‌به‌صرفه نیست.
  • 2- همچنین  قیمتش لحظه ای و روزانه هست.

رنگ‌های مولتی کالر

رنگ مولتی کالر ترکیبی از چندرنگ مختلف با طرح‌های متفاوت است که ظاهرشون برجسته است و کاربرد تزئینی دارن. با این رنگ میشه راحت کار کرد چون به هیچ حلال یا ترکیب نفتی‌ای برای استفاده نیاز نداره درنتیجه میشه تو فضاهای بسته از اون استفاده کرد. از طرفی این نوع رنگ به نسبت بقیه رنگ‌ها بیشتر دوستدار محیط زیسته و چون خاصیت چسبندگی خوبی داره روی هر سطحی قابل‌اجراست. رنگ‌های ساختمانی مولتی کالر تنوع رنگ و بافت خیلی زیادی دارند که بسته به سلیقه و سبک دکوراسیون محیط انتخاب  واجرا میشود. تنوع طرح و رنگ اون بالا است، بنابراین آزادی در انتخاب دارید.

  • بوی اون کمه و خیلی آزاردهنده نیست.
  • رنگ مولتی کالر نیازی به حلال نداره و مقاومتش نسبت به شستشو بالا است.
  • این رنگ موج و خرابی زیر کار رو خیلی بهتر از سایر رنگ‌ها می‌پوشونه.
  • رنگ مولتی کالر روی کلیه سطوح اجرا میشه.
  • نسبت به نور خورشید هم حساسیتی نداره.
  • این رنگ، پیستوله‌های خاصی می‌خواد و اجرای اون کار هرکسی نیست. پس نیاز به متخصص دارید.
  • رنگ مولتی کالر حالت برجسته داره؛ یعنی حالا اگه به هر دلیلی، بعد یک مدت بخواهید دیوار رو یک رنگ دیگه بزنین؛ باید کل اون رو بتونه‌کاری کنین!
  • قیمت رنگ مولتی کالر و کیفیت اون در انواع مختلف متفاوته و خب کمی بالاتر از سایر رنگ‌هاست؛
  • این پوشش نیاز به زیرسازی نداره و عیب‌های کار رو خیلی خوب می‌پوشونه.
  • سبک با تنوع رنگ بالاست. از طرفی عایق سرما و حرارتی مناسبیه

انواغع ترکیب رنگ در ساختمان

رنگ آمیزی در ساختمان مسکونی با تکنیک پاششی

امروزه یکی از طرح‌های جدید در انواع رنگ آمیزی ساختمان و منازل مسکونی، تکنیک پاششی و رقیق کردن رنگ با آب می‌باشد. این مدل رنگ آمیزی انتخابی جذاب برای زیبا سازی دیوارهای سالن پذیرایی به شمار می‌آید. با استفاده از این روش، سطح رنگ شده، به مانند طرح سنگ مرمر خواهد شد. گاهی این روش را روی بوم نیز ممکن است اجرا کنند؛ که در آن پس از خشک شدن آن را روی دیوار می‌چسبانند . در نهایت طرحی شبیه کاغذ دیواری به دست خواهد آمد.

رنگ سقف ساختمان

انواع رنگ سفید در دکوراسیون منزل را بشناسید

قانونی برای استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون وجود ندارد و در هر جایی می توان آن را بکار برد. رنگ سفید کاملا یک رنگ دلنیشین است اما چون اتاق خواب های سفید ممکن است بی روح به نظر برسد می توان طیف گرم تری از رنگ سفید مانند شیری را بکار برد. رنگ شیری به دیوارها روشنی و گرما می بخشد. در اتاق هایی که سفید رنگ هستند می توان با بکار بردن ظروف شیشه ای و نقره کنتراست و جذابیت ایجاد کرد. دکوراسیون رنگ سفید به عنوان عاملی برای بزرگ کردن و روشن کردن فضا شناخته شده است.

با به بکار بردن رنگ سفید در اتاق های کوچک یا کم نور، ستون ها و سقف می توان فضا را بسیار بزرگ تر و روشن تر نشان داد. یک رنگ نشان دادن همه چیز تا حدی خطای دید ایجاد کرده و به چشم این اجازه را می دهد تا اتاق را بزرگ تر از آنچه هست ببیند.

رنگ زیبا در ساختمان

به طور کلی انواع رنگ سفید را می توانیم در موارد زیر بررسی کنیم:

  • رنگ سفید ساده
  • رنگ سفید گچی
  • استخوانی
  • عاجی
  • مرمری
  • صدفی
  • کاپوچینویی

 

رنگ سفید ساده

ساده ترین نوع رنگ سفید که می تواند به سبب سلیقه ی شما مات یا براق و یا ترکیبی از این دو انتخاب شود. اما ترجیحا انتخاب نوع براق آن بهتر است برای لوازم و وسایل مانند کمد ها و سرویس خواب صورت کرید و انتخاب مات آن برای دیوارها و سقف دکوراسیون داخلی منزل شما.

رنگ سفید

رنگ سفید گچی

این رنگ می توان جایگزین رنگ سفید ساده در فضای دکوراسیون شما قرار گیرید و تقریبا از نوع رنگ سفید خالص می باشد و بهتر است این رنگ در ترکیب با رنگ های نسبتا تیره همانند قهو ه ای در فضای داخلی قرار گیرد.

رنگ سفید در ساختمان

رنگ سفید استخوانی

محبوب ترین رنگ بعد از رنگ سفید ساده برای دیوار ها می باشد که ماهیتی نزدیک به رنگ سفید و تن از  رنگ زرد بسیار کم رنگ را با خود دارد، این رنگ مناسب برای دیوارها بود و به خوبی می تواند با رنگ های محبوب و پرطرفدار فضای نشیمن هماهنگ شود رنگ آمیزی ساختمان.

رنگ سفید عاجی

این رنگ را با رنگ سفید استخوانی اشتباه نگیرید! رنگ سفید عاجی تقریبا ترکیب رنگ سفید استخوانی با صورتی بسیار ملایم است. به لحاظ زیبایی، این رنگ را می توان بالاتر از رنگ سفید استخوانی دانست.

رنگ سفید مرمری

همان طور که از نامش پیداست این رنگ همانند مرمر می درخشد و رگه های خاصی از خاکستری را در خود جای داده است. از این رنگ بیشتر برای لوازم دکوراتیو و یا جزییات فضای داخلی مثل کانتر آشپزخانه ها استفاده می شود.پس انتخاب آن برای دیوارهای دکوراسیون منزل شما توصیه نمی‌شود رنگ آمیزی ساختمان.

رنگ سفید صدفی

رنگ سفید کاپو چینویی

رنگ کاپو چینویی را با سفید شیری اشتباه نگیرید. این رنگ در واقع ترکیبی از سفید خالص با مقدار اندکی قهوه ای به دست می آید. که برای داشتن فضایی نسبتا گرم و دلنشین بهترین گزینه محسوب می شود. اگر این رنگ را برای دیوارهای خود انتخاب می کنید توجه داشته باشید. ترکیب مبلمان آبی رنگ با آن می تواند چهره ی خاصی به فضای شما ببخشد.

رنگ سفید صدفی

رنگ صدفی یکی از آن رنگ‌های است که در دکوراسیون پاستلی شما می‌درخشد! کافی است کمی صورتی را با سفید ترکیب کنید. و چهره‌ای خاص به فضای دکوراسیون خود ببخشید. توجه داشته باشید که در تمام این ترکیب‌ها رنگ ترکیب شده با سفید بسیار کم است رنگ آمیزی ساختمان.

رنگ فیلی ملایم در ساختمان

رنگ فیلی ملایم در بازه ی تنالیته ی رنگی میان سفید تا سیاه قرار دارد. منظور از رنگ فیلی جایگزین رنگ سفید در واقع همان خاکستری بسیار روشن است که می‌تواند چهره دکوراسیون شما را متمایز کندف اما توجه داشته باشید. این تمایز در جهت گرما بخشیدن به محیط نیست و فضای شما را سرد تر نشان می‌دهد. پس انتاب آن برای فضاهایی مانند اتاق خواب چندان مناسب نیست.

رنگ نما ساختمان

رنگ سفید – یاسی در ساختمان

رنگ یاسی در واقع همان رنگ بنفش بسیار بسیار کم رنگ است، می‌توانید از این رنگ جایگزین رنگ سفید برای بخش کوچکی از فضای داخلی خود و یا دیوار خاصی از دکوراسیون استفاده کنید. و مبلمان خود را هماهنگ با این رنگ انتخاب کنید رنگ آمیزی ساختمان.

رنگ یاسی

رنگ سفید متمایل به سبز

این رنگ در واقع مانند همتای خودش یعنی سفید و یاسی در فضا قرار می‌گیرد. و برای فضاهایی مانند اتاق خواب‌ها بهترین گزینه است. ترکیب  سفید خالص با مقدار بسیار اندکی از سبز می تواند رنگ خاصی را در فضای داخلی شما  به وجود آورد. که جایگزین مناسبی برای رنگ سفید ساده است رنگ آمیزی ساختمان.

سبز در ساختمان

رنگ سفید – آبی

این رنگ نیز از آن دسته رنگ‌های پر طرفدار محسوب می‌شود. که اگر به ترکیب رنگ سفید و آبی مقدار بسیار کمی خاکستری نیز اضافه کنید. خرید جدیدترین فرش ماشینی کاشان. ترکیب رنگ بی‌نظیری برای دیوارهای نشیمن شما می‌شود. ازاینکه وقت خود را با خواندن این مقاله در اختیارما گذاشتید سپاسگزاریم. باتشکر دفتر دکوراسیون داخلی دکورات.

 

آبی در ساختمان

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *